28 April 2007

ومعاك واحد شيشة وصلحوووووو



أنا عايزة أشرب شيشة أنا كمان

اشمعنى هو

مليش دعوة

بصو بقى .. بما إن المدونة دي بتاعتي مش بتاعة حد تاني يعني اقدر اقول رايي بحرية شديدة جداً - أو كما يهيأ لي - من غير ما حد يحجر علي أو حتى يحكم على آرائي بس في نفس الوقت أنا برغي معاكو وبقول

أنا عايزة أشرب شيشة انا كمان

ليه الولاد بيسمحوا لنفسهم انهم يشربوا شيشة براحتهم في القهاوي ولما تيجي لغاية البنات ينقدوا شكلهم وتصرفاتهم ويحكموا عليهم انهم بنات مش كويسين ؟؟؟؟

ممكن الكلام ده يبقى مش غريب على الناس القاهريين أو اللي عايشين في المدن الكبيرة لأنهم اتعودوا خلاص على شكل البنات وهم بيزاحموا الولاد في القهاوي بس أنا بتكلم من وجهة نظر محافظة ريفية

احنا لسه عندنا الموضوع ده غير مسموح الكلام فيه أصلاً فما بالكو بإنهم يشوفوا منظر زي ده بس تعالوا نتكلم شوية بالعقل

الشيشة أكيد حكمها هو نفس حكم السجاير بالنسبة للدين .. طب مش الدين والأحكام دي بتتطبق على الولاد زي على البنات بالضبط

الدين بالذات مفيهوش ده راجل ودي ست

طب حاجة كمان مش الجميع بيتفقوا على إن التدخين ضار بالصحة يعني السجاير والشيشة ضارين جداً بالصحة ؟

طب مش الصحة دي موجودة في كل البني آدمين رجالاً ونساءً ، شباباً وفتيات ؟

ليه زي ما هم خايفين على صحة البنات مش بيخافوا على صحة الولاد كمان ؟

بس اللي أنا لاحظته ان المدخنين هم أكتر ناس عارفة ان التدخين مضر والمدخن هو أكتر واحد ميطيقش حد يقوله بطل سجاير .. ليه معرفش

أنا سمعت مرة واحد بيقول : الشيشة دي يا جماعة حاجة رجالي كده .. ازاي البنات عايزة تشربها زينا .. هو ينفع ولد يمشي في الشارع حاطط روج !!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

القضية دي هتفضل طول عمرها مفتوحة بس برده أرجع واقول

أنا عايزة اشرب شيشة انا كماااااااااااااااااااان

29 comments:

Anonymous said...

انا عايزه اشرب شيشه
اشمعني انا دي بجد حقيقه
مع بعض نجرب مع بعض

Anonymous said...

ههههههههههههههه
والله دماغك زى العسل
متخليش فى نفسك حاجه يا بنتى اعملى الى انتى عاوزاه
محدش واخد منها حاجه بس تفاريح كده اوعى تدمنى
ههههههههههه
سلامى يا قمر
:)

Unknown said...

شمس
صباح الفل
فاهم انتى عاوزة تقولى اية كويس
بس فكرة الرفض اللى بتتكلمى عليها
مش عشان مجرد الخوف
او انانية
لان بجد الشى دة مضر
وانا من الناس اللى برفض اشوف حد من اصحابى
سواء ولاد او بنات

رغم انى ساعات بشرب
بس دة لخوفى عليهم
من منطلق الحب
مش من منطلق الانانية

Esmeralda said...

شيشه ايه ده؟؟؟؟
اشربي حلبه حصى ليها نفس التأثير

و اهو كلام و السلام

تحياتى :)
ابقى تعالى

Sarah el eskafy said...

اه وانا كمان ياشمس
اشمعنى هما يعنى
وبعدين فين المساواه
وفين الحرية
وفين الديموقراطية اللى الشعب عايش فيها

الا قوليلى ياشمس
هما الرجالة ماسمعوش عن ست السيد وللا ايه
تقريبا هما متمسكين بالشيشة دى عشان هى الحاجة الوحيدة اللى فاضلالهم من زمن سى السيد وبين القصرين:))))

koukawy said...

اللي بيحلل لنفسه و يحرم لنفسه علي كيفه ده حسابه عسيييير

Anonymous said...

عسييييييييير قصب طبعا يا كوكو الكميل
هههههههههههههه
................
ازيك يا شمس
انا برضه انوى ابطل سجاير الاقيكى هتشربى شيشة
اعقلى يا شمس
................
الصورة رهيييييييييييبة تهلك من الضحك

أميرة البلطجية said...

شموسة
اهلا اهلا
طبعا الشيشية غلط ع الكل
انما موضوع انها حاجة رجالى او بناتي فدي بقى عادات وتقاليد
رجالة بتحب تحس انها قال يعني مسموحلها حاجة مش مسموحة ع الستات بتاعتهم
ويبقوا عارفين انها غلط وزفت وهباب
لكن يجد متعة غامرة اوي خالص في انه يحس انه بيعمل حاجة
"رجالى"
وفي النهاية
مش الحل ان البنات تروح تقلد الرجالة وتشرب شيشية
الحل ان اللي غلط هو اللي يبطل
بلا نيلاااااااااااااااااااااا
سورى يا شموسة اسفة تاخرت في الرد ع الميل..الدنيا كانت مشغولة هنا شوية..حكتبلك انهاردة بأذن الله
تحياتي يا كميل

moodysalihamidzic said...

الحمدلله عمرى ما شربت ولا شيشة ولا سجاير
بس نفسى اعرف حاجة
ليه لما بنعرف ان الحاجة الفلانية غلط
برضه بنعملها
كفايا فشخرة يا شباب
انت كده راجل يعنى وجذاب وكده؟

heba said...

anonymous
يللا يا أنونيموس نجرب مع بعض
انا قاعدة مستنية اهو بس تجيبي المعسل معاكي والذي منه
يللا قبل ما الحجر يبرد
هههههههههه
*********************************
shayma
مش كده برده يا شيماء
امال الواحد هيموت وهو نفسه في حاجة
وبعدين متقلقيش مش هدمن ده هي مرة واحدة تجربة وتفاريح على رأيك
سلام يا جميل
*********************************
مش فاهم حاجة
صباح الورد يا مش فاهم
انا عارفة انها مضرة والله بالعكس ده بتنشف الريق وتزغلل العين وبتجيب صداع والمعلومات دي من مصادر موثوقة
وبعدين دي لحظة كده حسيتها وقلت لازم أكتبها لكن مش هشرب ولا حاجة
بس لو شربت أكيد هتبقى مرة واحدة بس
شكراً يا مش فاهم وبطل تشرب شيشة بقى دي للبنات بس
*********************************
esmeralda
ايه الأسامي الحلوة دي يا ازميرالدا
وبعدين ده انا بشرب حلبة حصى علطول .. أتاريني كل ما اشربها ادوخ
ههههههههه
ماشي يا عسل
انا جاية اهو
سلام
*********************************
sosa
تعيش الحرية
تعيش المساواة
تعيش الديموقراطية
تعيش .. تعيش .. تعيش
تيجي يا سارة نعمل لهم احنا ست السيد
بس متهيألي تبقى ست السيدة بقى
ولا ايه؟؟؟
سلام يا سوسة
*********************************
كوكو الكميل
قوليلهم يا كوكو
عسى حد من اللي بيعمل كده يسمع ويتعظ
*********************************
أحمد مختار
خلاص يا أحمد
بطل انت السجاير وانا مش هشرب شيشة
وبعدين ده انا بموووووت في عصير القصب
مضطرة اقضيها عسيييييييير وخلاص
*********************************
برنسس
أهي دي بقى يا برنسس أكتر حاجة بتضايقني في موضوع "الرجالي" ده يعني اللي بيعملوا كده يبقوا عارفين انها غلط وزفت وهباب وفي نفس الوقت اللي بيشربوها فيه هي والسجاير تلاقيه يرفض رفض تام وبات وقاطع ان واحدة من الحريم يشربوها
تناقض رهييييييييييب
وبعدين متخافيش يا برنسس انا مش هروح اشرب ولاحاجة دي حاجة بس جت على بالي قلت أكتبها
يعني ان مكنتش هكتب في مدونتي هكتب عند مييين ؟
حبة بلطجة بقى
سلام يا جميل ومستنية ايميلك
*********************************
مودي
انت كده شاب جدع جداً يا مودي
بس انا برده مش عارفة وجهة نظر الشباب اللي يبقوا عارفين الغلط ويعملوه
ربنا يهديهم يارب

lockash أحمد تمام said...

يا بنتي بلااااااااش..و اللا اقولك.. روحي اشربي.. بس لما تولعي بقي ماتجيش تعيطي.. فيه شيشه تحفه طعم الكريز جربيها علي مسؤليتي..

hoda omran said...

يمكن عشان احنا مجتمع قيم وتقاليد مش مجتمع دين
--------------------------

بس ارجع واقول رغم كدة انا بتخنق من الرجالة اللى بيشربوا سجاير وانا قاعدة مع حد فيهم وبتخنق اكتر لو شفت بنت ماسكة سجاير
او بتشرب شيشة
هو اه صح ان الولاد والبنات نفس الحكم بيطبق عليهم بالنسبة للدين والصحة بس احنا اتربينا على كدة
رغم عارفة ان ده تناقض فى التفكير
بس نعمل ايييييييه

yamen said...

التدخين ضار جدا بالصحة


تحياتي من علي علبة سجاير او علبة معسل زغلول

SomeOne said...

الحل في بلدنا دي انك تبقي ولد عشان تعملي اللي انت عايزاه
ومحدش يحاسبك
----------------
هذه هي الحقيقة بكل قسوتها
فافعل ما يحلو لك

heba said...

lockash
لأ يا لوكاش مش هعيط .. مش انا اللي عايزة أجرب .. خلاص لازم أتحمل تبعات رغباتي وبعدين مش عايزة كريز عايزة فراولة
*****************************
همسات
شفتي يا همسات .. اهو التناقض ده هو اللي هيجنني .. على رأيك مجتمع قيم وتقاليد مش دين .. منظرة وبس .. فراغ وبس . . مظهر وبس . . .. لكن جوهر .. أساس .. أصول .. مفيش
*****************************
يامن
شفت بقى ازاي الكلمة تبقى هتخرم عين الواحد من على علبة السجاير أو المعسل ورغم ذلك بيشربوا .. هو ده يبقى اسمه ايه ؟
تحياتك وصلت بس المعسل لسه موصلش
*****************************
شادي
لا يا عم أنا عايزة أفضل بنت ان شالله عني ما عملت اللي انا عايزاه .. تولع الشيشة عالسجاير
بس الحقيقة دي فعلاً قاسية
ورغم ذلك هفعل ما يحلو لي
وشكراً يا شادي قوي على الكلمتين الجامدين دول

Amany Y. El-Saeed said...

أخخخخخخ
جيتي ع الجرح يا شمس
أنا كمان نفسي بس مش هيفضل نفسي كتيييير...المسألة مسألة وقت مش أكتر
فهماني طبعاً
;)

heba said...

أماني
صح يا أماني فاهماك طبعاً
المسألة فعلاً مسألة وقت مش أكتر

شكراً لمرورك يا جميل

david santos said...

Thanks for you work and have a good week


My next work goes to be made in Arab. The heading is: Egipto, the mother of the World.

Horas said...

موضوعك بالنسبة ليا في شقين
الأول هو احترامي لمنطقية ومنهجية تفكيرك في الأمور بشكل عام
الثاني بقي وبكل صراحة يعني بعديا عن تحليلك للأمر هي كل حاجه ممكن تعمليها وفيها ظلم او عدم عدل او مساواة انتهت ومش باق غير الحاجه المؤذية المقززة الي تولع وتحرق الصدر وحابها تعمليها
أعتقد محتاجين نترفع عن تلك الأمور ونفكر في حاجة ممكن تعود علينا بالنفع الشخصي والأسري والمجتمعي
تحياتي ليكي

•«ρяoιd»•™ said...

مين قال إن الشيشه حاجه رجالي بس

ما في بنات و ستات كتير بيشربوا شيشه تفاح

و ده شوفته كتر والله

تحياتي

FrEe.PhArAoH said...

على فكرة مدونتك جميلة اوى :)

حلوه فكرة البوست

لكن واخد عليكى حاجه صغيرة بس

كلمة "اشمعنى" يعنى الموضوع موضوع تقليد مثلا ؟؟ .. اشمعنى الولد بيلبس بنطلون اشمعنى الولد بيتأخر اشمعنى الولد بيخرج براحته اشمعنى الولد بيكلم بنات عادى اشمعنى الولد بيشرب سجاير .. وندخل بقا فمليار اشمعنى كل واحده فيهم بتوصف الولد .. ممكن نقول بعد كدا اشمعنى الولد بشنب بقا
لا الموضوع مش كدا .. الموضوع ان نفسيا وجسديا البنت اضعف من الولد .. دا غالبا طبعا .. عشان كدا مقدار الخوف على الولد بيكون اقل .. تانى حاجه الخبرة عند البنت مش كبيره بدرجة تخليها تحمى نفسها دا غالبا بردو .. فتقييد البنت مش لكبتها للحفاظ عليها .. وعامة انا حابب البنت تكون فحرية لكن لما تستخدمها غلط لازم تتسحب منها حبها فيها وخوفا عليها
واظن الشيشة استخدام غلط للحرية
وكمان منظر منفر .. شفته كذا مره وكان بجد مش حلو .. عادى بس بصراحة مقبلش تكون دى امى او اختى او بنتى مثلا .. انا عايز دول يكونو اعقل من كدا وانقا من كدا

تحياتى

يعقــــوب .... said...

البوست حلو طبعا و وجهة نظرك بانت و واضحة.....وكمان انت جاوبت على نفسك في البوست....عموما لما تيجي تشربي اشربي جمل مش شيشة بس

heba said...

thanx for passing mr.David
and welcom to Egypto

heba said...

horas
أشكرك على مرورك أولاً وعلى مدحك لمنهجية ومنطقية تفكيري وتحليلي ثانياً
بالنسبة بقى لموضوع ان الشيء ده -موضوع النقاش- مقزز ومضر فأنا معنديش استعداد أضر نفسي بس كنت بتكلم على أساس انه طالما مضر يبقى لازم كلنا نبطله -شباب وفتيات- مش معنى كده اني هروح اعمل الشيء المضر ده بالعكس ده أنا بس بحط قدامهم زي مانتو بتحججوا بإنه مضر لينا لازم تحطوا في بالكوا انه مضر ليكو الأول
تحياتي
------------------------------
برو
فعلاً كتروا اليومين دول بس للأسف في حاجة غلط
شكراً يا برو
------------------------------
فرعون حر
كلامك جميل يا فرعون حر
بس كلمة اشمعنى اللي كتبتها كانت هزار بدليل اني كتبتها على طفل صغير كتعليق على الصورة مش أكتر
بس انت فتحت موضوع جااااامد تاني اقدر اقولك فيه فعلاً ليه الولد بيعمل حاجات مش مسموحة للبنت خصوصاً لو هي مش غلط يعني بغض النظر عن ان الشيشة غلط والمفروض هم الاتنين ميشربوهاش في حاجات تانية زي مثلاً
الأربع حاجات اللي انت ذكرتهم كأمثلة :
1- ليه الولد يلبس بنطلون والبنت لأ
البنت تقدر تلبس بنطلون زيها زي الولد بس تلبسه بطريقة محتشمة متبينش حاجة منها ولا يكون ضيق و...و...و غيره المهم تلبسه بطريقة صح
2- ليه الولد بيتأخر والبنت لأ .. انت بتقول عشان هي متقدرش تحمي نفسها
طب هي هتحمي نفسها من مين ؟ مش من الولد الأخر !!! طب هو ليه من الأساس يعتدي عليها ويحاول يئذيها مش لو هو في حاله البنت هتمشي مأمنة على نفسها .. افرض فعلاً في حاجة ضرورية ومستعجلة ولازم البنت تطلع تخلصها بالليل ليه يبقى في أسباب تخليها تخاف على نفسها من الأصل
3-اشمعنى الولد بيكلم بنات ويشرب سجاير .. لو الحاجات دي غلط يبقى المفروض البنت والولد ميعملوهاش أصلاً مش عشان هو نفسياً وجسدياً أقوى من البنت نسمح له انه يعمل الغلط .. لأ طبعاً
4- عمر ما كان تقييد البنت في صالحها أبداً ولا الخوف عليها مبرر له .. ازاي عايزينها تشعر بالحرية واحنا مكتفينها بقيود سببها حاجات غلط ولازم ولا بد تتصلح ولا احنا هنبقى مبسوطين لما يكون نصف المجتمع معقد ومليان كلاكيع!!!!!!! لأ طبعاً
لما أعلم البنت معنى الحرية الحقيقي اللي هو "انت حر مالم تضر" وطبعا لا تضر نفسك ولا غيرك يبقى البنت عمرها ما هتستخدمها غلط ولا احنا كمان هنخاف ان احنا نستخدمها غلط
وبالتالي لك أن تتأكد ان البنات سواء كانوا أم أو أخت أو ابنة انهم هيبقوا أعمق وأنقى من كده

وبجد شكراً لمصارحتك وكلامك الجميل ده أنا سعيدة جداً بتعليقك

heba said...

يعقوب
أنا فعلاً كنت بسأل وبجاوب على نفسي في البوست أصله كان أكتر يميل ناحية التفكير بصوت عالي وطبعاً مفيش مكان أحسن من هنا أقدر أفكر فيه براحتي

وبعدين ينفع تقولي اشربي جمل ومتجيبهوش ؟
هو انت ليه قافل الكومنتس عندك
نورت مدونتي

Tamer Nabil Moussa said...

شوفى شموسة

التدخين ضار جداا سواؤ للبنت او الشاب

بالنسبة لنظرة المجتمع دى

عادات وتقاليد


ممكن تكون البنت محترمة ونشرب سجاير وشيشة لكن لن يرحمها المجتمع

دى نظرة مجتمع وثقافة صعبة التغير


ونرجع نقول مش دى الحاجة اللى تستهل نحارب عشانها شموسة


ربنا يوفقك ويكرمك

تحياتى

heba said...

تامر
صح يا تامر انت قلت كل اللي انا عايزة اقوله

هي فعلاً المشكلة مشكلة مجتمع وبعدين دي مش حرب ولا حاجة .. انا بس اتضايقت من التناقض الرهيب والنظرة التقليدية دي .. امتى المجتمع ده يتصلح بقى

شكراً يا تامر

max.adams said...

بصي بقى يا ست شمس

الموضوع ومافيه حكاية تعود مش أكتر يعني الناس اتعودت أن الفساد أسهل عند الولاد نظرا لأن معظم الوقت في الشارع مش في البيت و بعدين لما يبقوا عايزين يتجمعوا أسهل حاجة يللا يابني عالملوك . بس مش أكتر ، أما شكل الولد أو البنت هو واحد اللي بيشيش بيبقى صايع بقدر ما فمش متعودين أن البنت تبقى صايع أما الولاد يقللك الصياعة أدب مش هز اكتاف فكله عايز يبقى مقطع الفرخه و ديلها . و بعدين بيني وبينك أنا شربتها لأول مره و حسيت فعلا اني مسطوووول وكنت مش قادر امسك كباية الشاي ومشيت أتطوح وصحابي ضحكوا عليا للصبح بس سبتها عشان بحتاج أعمل ماراثون كل يوم الصبح و ألحق البتاع اللي بيقول توووووت و بيروح الجامعه . ولو مصره عليك و معسل التفاح وبلاش معاه سحلب أو كابوتشينو خليكي في الشاي و القهوة . سلاموووز

An Author said...

بصى يا بنتى هى عقول شرقية متخلفة و مجتمعات ذكورية زبالة

انا مش بشجع البنت اللى بتشرب سجاير ولا البنت اللى بتشرب شيشة

بس فى نفس الوقت بحـــــــتقر الولد اللى بيعمل كدة بكل بساطة

الحرام و الحلال عند ربنا واحد و مفيش حاجة اسمها ولد ولا بنت فى الغلط