02 March 2007

فوز بلا طعم



أيكون الفوز له معنى عندما تكون وحيداً ؟

أيكون للفوز معنى إذا كنت لا تجد من يشاركك فرحتك ؟

أيكون للفوز طعم إذا كنت لا تجد من تهديه إليه ؟

إذا فزت بكأس العالم في أي شيء أتحس له فرحة إذا لم تجد من ترسل له قبلة في الهواء ؟

إذا لم تجد من ترفع له الكأس عالياً وتقول له لقد فزت به من أجلك .

ولكن هل معنى ذلك أن من لهم شركاء يعيشون وغيرهم لا ؟ وهل يمكن من لا يوجد له شريك أن يكتفي بذاته ؟ أي يهنئ نفسه عند الفوز ويواسي نفسه عند الخسارة ؟ وإذا شعر بالحزن يسري عن نفسه بنفسه ويبحث لنفسه عن وسائل الترفيه ؟ وإذا أحس بحاجة إلى الكلام فلديه نفسه ليحكي لها أحداث اليوم وإذا أراد أن يهرب من عالم الواقع فإنه يلجأ إلى عالم الخيال الذي سيجد فيه ما ينقصه في واقعه .

أظن أن هذا مرضاً ... فهل يكتفي بذاته لأنه يخشى الاقتراب من أحد لدرجة كافية أن يتبادل معه الأسرار والحكايات الغث منها والسمين ؟ أم أنه لا يجد في نفسه الثقة الكافية التي تشعره بأنه مقبول لدى الآخر ؟ أم أنها فتاة لا تستطيع الإفصاح عما يدور بداخلها كي لا يأخذ عليها أحد ذلك . وبالتالي تعيش هذه الفتاة حبيسة نفسها في حين أنها تظن أنها هكذا مكتفية بذاتها ولا تحتاج لأحد بجوارها أم أنها تدرك هذه الحقيقة المرة ولكن تعايشت معها بعد مرارة كئيبة ؟

لا أدري فقد تكون تلك هي أنا

21 comments:

SomeOne said...

معقول ده

كل الاسئلة دي طبعا اجابتها
لا

انت اكيد في مشكلة

ده كلام حد في مشكلة او مصدوم
انت شكلك عندك ضربة شمش وبتهلوسي
اقصد ضربة حب

يا شمس
كلنا لها

والدنيا بتاخد وبتدي
والليل لو طول بيعدي
----------------------------
اتمنى اني اكون فاهم غلط
وتكوني بتهلوسي من غير سبب وخلاص
مع اني معتقدش
--------------------
سلاماتي و احتراماتي

نضـــال said...

لالالا يا شموسة
ليه الوحدة ؟ وليه تكتمي اللي جواكى؟؟
انا كنت زيك كده
بس صدقينى صعب الاكتفاء بالذات جدااا
حتى لو مش لاقية حد تحكيله الاسرار هتتخيلى حد وتحكيلة
بس لا
خللى عندك ثقة فى نفسك وف اللى بتحبيهم وحاولى تقربى
وتحكى
وتفضفضى
واوعي تعيشى لوحدك
الاكتفاء بالذات ده مرض
وده مستحيل يكون عندك
انتى بس محتاجة حد يسمعك
فاتكلمى واحنا سامعينك
ويشرفنى تكوني صديقة لى جداااا
:D

SomeOne said...

تصدقي بالله
انا والله
لسة واخد بالي دلوقتي بس انك حاطة الاغنية دي

بجد صدفة عجيبة جدا
----------------
تعرفي انا لما بكون مهموم دايما اسمع منير
واعيش في مملكته
----------
سلاماتي و احتراماتي

أميرة البلطجية said...

اوباااااااااااااااه
حمد الله ع السلامة يا كميل
الموضوع ده كذا حاجة مش حاجة واحدة
في تصورى..ان الحتة الجوانية اوي من القلب..الجوانية خالص خالص
فيها مساحة
طول ما هي فاضية
بتنأح على البني ادم
وامتلأها يريحه
في ناس بتملاها بحب ربنا
وفي ناس بتحب نفسها (وبتعرف تهني نفسها وتواسي نفسها وكل الحاجات اللي سألتي عليها في الجزء الاول من البوست)
وفي ناس بتملاها بحب حد تاني
بس في كل الحالات
الفضا في الحتة دي من القلب بيوجعه
وهو ده يا اوختشي اللي بيسموه
الفراخ العاتشفي
وطبعا حاسة بيكي في السكرين الاخرانين بتوع البنات
ايوه احنا منا اللي عندها قلق ومخاوف ومتاريس وحوائط وهمية ومش وهمية
بس بارقة الامل هي:
ان لما الحب الحقيقي بيجي..او حتي النصيب.من غير حب... المتاريس دي بتتفتح لوحدها
توماتيكي توماتيكي
اه والله
ولا يهمك يا شموسة
واكتبي
كل ما تتضايقي او تتخنأي
اكتبي
ان شله تكتبي نفس البوست كل يوم
حترتاحي حبة وحتنفسي عن نفسك شوية
وادينا اهو..صاحبك وحبايبك واخدين بحسك
ابتسمي بقي
الله
امورة خالص
سلام يا بطوطي

koukawy said...

علي قد ما ساعات الواحد بيقول انا اقدر اعيش من غير حد علي قد ما الكلام ده مش صحيح و انا عن نفسي ممكن اتجنن

Mony The Angel said...

qad takoon?
da akeed ya benty :D

إبراهيم محسن said...

رفعتني كلماتك إلى عالم الأحلام ثانية بعد أن تصورت أنني هزمت هذا العالم أخيراً وغزوته بواقع أكثر جمالاً

ده موطن جرحي..الخوف من الوحدة..طول عمري بخاف منها جداً .. معرفش أعيش لوحدي.. لازم حد أقاسمه حياتي.. لازم

عارفة..كنت حلمت يوم إني بموت..مكنتش خايف من الموت..ولا زعلان إن حياتي خلصت..كنت زعلان جداً إني بموت لوحدي محدش جمبي

ويظهر كده إن اللي يخاف من العفريت يطلع له..فبعد رحيل قلوب بيضاء..بأجنحة بيضاء..صعدت للسماء..لم يبقى لي في العمر سوى البكاء..البكاء

شكراً لزيارتك ليه..وكلامك بجد حلو..رغم إنه فكرني بحاجات بتخوفني

سلام

Anonymous said...

بلاش تحبسى نفسك جوه نفسك اعملى كل حاجه على سجيتك
الحياه خنقتنا وحطت حوالينا اسوار
مش طالبه احنا كمان نحط اسوار على نفسنا
كل ما تحسى بانك متضايقه وان الناس اللى حواليكى مش حاسين بيكى قربى من ربنا قوى هو وحده جل وعلا القادر على ازاله الضيق والحزن من قلبك

ربنا يصلح الحال
تحياتى

moodysalihamidzic said...

sorry هغير الموضوع
فكرتنى صورة شارابوفا
بجورنال رياضى كنت بقدم فيه
وقلت انى بكتب رياضة عالمية
فمدير التحرير قاللى اكتب لنا فى الفضائح والغراميات
غيرت الموضوع وقلتله انا ممكن اكتب فى كذا رياضة مش كورة بس زى التنس مثلاً
قالىل تمام اكتب لنا عن شارابوفا وجميلات روسيا
حسسنى انى بكتب فى شاشتى
ولا مجلة.......

heba said...

شادي
أنا علطووول عندي ضربة شمس والا مكنتش حسيت الإحساسات الغريبة دي بس بجد انا بهلوس وخلاص من غير ماتكون عندي ضربة حب ولا حاجة .. ده لو جتلي هتكونوا هنا أول ناس تعرف .. متهيألي الخوف هو سبب هلوستي وانا من عشاق الملك برده .. بحس كده انه بيكلمني وبيطبطب علي .. وسلاماتي واحتراماتي ليك أيضاً
-------------------
نضال
وعملت ايه لما كنت حاسة بالوحدة كده ؟ قوليلي .. أنا عارفة ان الاكتفاء بالذات ده مرض وده اللي خلاني اجي هنا واكتب لأني عارفة ان في حد هيسمعني وأنا كمان في منتهى السعادة انك صديقتي
--------------------
برنسس
أيوة يا برنسس والله هي الحتة الجوانية من قلبي دي اللي وجعاني .. تفتكري عندي فراغ عاتشفي .. ربنا يستر كنت فاكراني عاقلة .. وربنا يفك متاريس يارب قريب .. بس عجبتني فكرة اني اكتب البوست نفسه كل يوم لو ده هيريحني .. ربنا يخليكو لي يا صحابي وحبايبي .. بجد يا برنسس كلماتك رسمت ابتسامة كبيرة على شفايفي .. سلام يا قمر
--------------------------
كوكو
ما انا مرة اقول كده ومرة اقول كده .. مرة اقول اني اقدر اعيش من غير حد .. ومرة اتجنن .. هو انا هلوست صحيح ولا ايه ؟
-------------------------
موني
تعليقك بليغ جداً يا موني ، أوجزت في كلمات ما قد يُكتب في سطور .. شكراً يا موني انت عندك حق شكلها هي انا برده
--------------------------
إبراهيم
كنت فاكراني لوحدي اللي كده الظاهر ان في مني ومنك كتير وكلامي جه عالجرح .. اسفة اني فكرتك بالخوف .. بس الوحدة دي حاجة مفيش منها مهرب ..ربنا يبعتلك اللي يفضل معاك علطول ويسعد قلبك .. شكراً ليك انت على مرورك هنا
-------------------------
شيكو على رأيك يا شيكو مش طالبة احنا كمان نحط أسوار على نفسنا وبإذن الله ربنا يزيح عننا كلنا الهموم والأحزان .. دي أغلى نصيحة

اللهم إني عبدك وابن عبدك وابن أمتك ناصيتي بيدك ماضِ في حكمك ، عدل في قضاؤك ، أسالك بكل اسم هو لك سميت به نفسك أو أنزلته في كتابك ، أو علمته أحداً من خلقك أو استأثرت به في علم الغيب عندك أن تجعل القرآن العظيم ربيع قلبي ، ونور صدري وجلاء حزني وذهاب همي وغمي

---------------------------
مودي
هي الصورة حقيقي صورة شارابوفا بس ده مش عذر عشان تغير الموضوع .. من فضلك اتكلم في الموضوع .. اما بالنسبة لمدير التحرير بتاعك فسيبك منه .. شكله دماغه فاضية .. سلام

أُكتب بالرصاص said...

ضربات الشمس ما بتسيبش حد في حاله اليومين دول

بس عجبني اسلوب الاستفهام اللي ورا بعضه زي الضربات



تهايا لك بالعام الجديد


ضربة شمس بقا

AbdElRaHmaN Ayyash said...

اه والله ممكن
انا لوحدي
بفرح بالفوز لوحدي
عايش لوحدي
مش ضروري يكون اللي حواليا مش موجودين
لا هم ماليين الدنيا
بس انا لوحدي فعلا
جوايا لوحدي
مش عارف اقولها ازاي
بس انا لما بفوز بحاجه بفرح
لما أعمل حاجه حلوه بفرح
لما أشوف حد من بيفرح .. بفرح له .. وأحيانا بحقد عليه
مش عارف
بس ده انا :)
وطبيعي انك تفضلي انتي
----
مدونة جميلة اوي
سلام

heba said...
This comment has been removed by the author.
heba said...

يا من تكتب بالرصاص
مفيش احلى من ان الواحد يبقى عنده ضربة شمس .. اما بمناسبة العام الجديد فانا بقولك وانت من اهله .. ضربة شمس بقى
-------------------------
abdelrahman
(بس ده أنا .. وطبيعي انك تفضلي انتي)
عبارة قوية جداً .. والمفروض ان ده يبقى شعارنا في الحياة فعلاً .. اشكرك للمرور على مدونتي والإطراء عليها .. ده بس من ذوقك

Anonymous said...

ليه ياستى مبسوطه انك واخده ضربة شمس؟

لا بجد والله كنت عايز اعرف ليه الاسم الغريب ده
ده بدل ماتضربيها انتى؟
;)
الموضوع بقى
فوز بلا طعم
موضوع الوحدة عايزه قوة جباره
هل انتى قوية للدرجة انك تستحملى انك تعيشى مع نفسك
هل تقدرى تكتمى كل اسرارك
فى ناس ممكن تعمل كده وفى ناس لايمكن ابدا تعمل كده
ده بقى حسب طباع الشخص نفسه وهو اتربى وعاش على ايه
بس انتى ممكن تقهرى الوحدة دى بأنك تسعى لفوز أكبر وأهداف أكبر
وتهدي الفوز لنفسك
مش نرجسية انما لأنك انتى كده
حياتك كده
ظروفك كده
مش عارف اقول ايه بقى
انما ربنا يحفظك ويحميكى
ودمتى بخير وصحة
سلام

الأباصيرى said...

أنا اللى عملت النصر
أنا اللى حققت الفوز
وأنا اللى أقدر أعمل الفرحة

أكيد مش هتكون فرحة كاملة
بس مش هتكون حزن كامل


خلاصة القول
وجود من يشاركنى الفرح جميل
عدم وجودة عادى ومش هيفرق كتير

النهاية
متاخديش على كلامى عشان انا مكتئب وبخرف

heba said...

حسن
ضربة شمس يعني واحد مفوت .. مكبر .. مطنش الدنيا .. ومحدش واخد منها حاجة .. انا بقى سميت الاسم الجميل ده عشان نفسي ابقى كده .. مفوتة ومكبرة ومطنشة .. بس ساعات غصب عن الواحد يتسلل الملل والوحدة والاكتئاب إلى قلبه فلازم ده يفوق (زيي كده) ويرجع تاني لسكة ضربة شمس

أما بقى موضوع الوحدة فأنا فعلاً كتومة جداً ومنطوية جداً على ما يختلج في نفسي وفكري وقلبي وعقلي .. لكن في نفس الوقت منفتحة عالناس واصحابي واللي حوالي وهو ده اللي مسببلي التعب والوحدة الحقيقية

بمعنى

اني بسمع اصحابي كلهم كويس اوي وبتفاعل معاهم كويس اوي وبحتويهم وبطبطب عليهم بس هل واحد فيهم يعرف واحد على عشرة من اللي انا اعرفه عنهم .. لأ .. مقدرش اقول ان دي غلطتهم في حاجة بس انا اللي مكنتش بسمح لنفسي اني افضفض من قلبي زيهم دايماً كنت بقول لأ .. مقدرش ارتبط بيهم عاطفياً بالطريقة دي لأن كل ما بتحكي عن اللي جواك مع حد او هو بيحكي معاك عن اللي جواه كل ما بتقربوا من بعض اكتر .. هتقولي ليه بتبعدي هقولك مش عارفة

بس موضوع بقى اني اهدي لنفسي الفوز الأكبر واحقق الهدف الأكبر .. معتقدش انه شيء مشجع ابداً .. وربنا يصلح الحال

معلش طولت عليك .. عموماًً .. متشكرة جداً على مرورك وشكراً كمان على دعوتك

تحياتي
------------------------
أباصيري
طبعاً وجود من يشاركك الفرحة شيء جميل بل من أجمل الأشياء بس ازاي عدم وجوده مش هيفرق ؟
بالله عليك اطلع من مود الاكتئاب ده .. كفاية أنا
--------------------------
أصحابي كلهم
أنا حاسة بالامتنان ليكم كلكم عشان شاركتوني فرحتي وحزني .. بجد انتم تعنون لي الكثير
ربنا يخليكو ليا

Anonymous said...

لا ياستى
ولا طولتى ولا حاجه
معلش انا برضه مش عارف
يعنى انتى عايزه تكسرى الوحده ولا عايزه تفضلى فيها؟
اذا انتى مش عارف أكيد انا مش هاعرف
يعنى ممكن اديكى خطب وقصائد عن الوحده وكمان ممكن اديلك خطب وقصائد عن الاجتماعيات
بس أنتى بس اللى تقدرى تحددى

مش عارف ليه جاه على بالى أغنيه قديمه بتاعت ياشمس ياشموسه
ممكن تسمعيها؟
http://www.sawari.com/index_files/child.htm
وسلام

safa7_karmooz said...

هوا لازم ااسيب كومنت ....

اصل الحال من بعضه

مش عارف

مقضيها لوحدى بقألى سنة ونص...واتعودت على كده للاسف ..:(

heba said...

حسن
شكراً عالأغنية الجميلة
أما بقى موضوع وحدتي فهذا موضوع شائك يحتاج مني أولاً إلى وقفة
-----------------
سفاح كرموز
ربنا يفك وحدتك
وأنا أسعدني الكومنت تبعك

OldCatLady said...

ممممممم

بقالى وقت جاية رايحة على المدونة هنا

بس النهارده بقا قلت أنا لازم أعلق

بشوفها اعتمادية لا بأس بها على نفسك انك تفرح نفسك و تواسيها و تاخد بالك منها.....حاجة كده من نفس مبدأ أنا باخد بالى من جسمى عشان ده أمانة....مينفعش ما أشربش و ما آكلش....بس عندى النفس أهم من الجسد....لأنها هى تانى دينامو بعد الروح....فلازم جدا منهملش احتياجاتها أو نترعب منها الا اذا كانت غير مشروعة طبعا

أعتقد ان وجود حد يشاركك فى أحداث حياتك حتى التافه و البسيط منها جدا....هدية من الله لينا....لأننا كبشر بطبعنا نمقت الوحدة مهما أقنعنا نفسنا بالعكس...منكرش ان للقاعدة شواذ....لأن فى ناس بطبعها متقدرش على النوع ده من الروابط

عقلين أحسن دايما من واحد....بس بشرط يبقا العقلين دول بيتلاقو فى أفكار كتيـــر أوى.....عشان الدمج يحصل بنسبة مقبولة من الطرفين

مش شرط تبقا حياة شخص بتدور حوالين شخص تانى.....المهم ان الشخص يبقا عنده القدرة انه يعيش مع نفسه قبل ما يتعلم يعيش مع الآخر.....لان فى الأول و الآخر دمج الشخصيات مبيلغيش الشخصية المنفردة و الأفراح و الأحزان المنفردة و كذا النجاحات التى مهما بدت مشتركة فهى فى باطنها منفردة الى حد كبير

طولت جدا

بس البوست عجبنى جدا

تسلمى