27 January 2007

أكل عيش من الزبالة



وأنا بنشر الغسيل النهاردة الصبح كانت الساعة حوالي سبعة كده ( متستغربوش .. بتحصل ) بصيت في الشارع لقيت عربية كارو راكبها راجل مش كبير اوي في السن و لقيته بيقف عند كل زبالة متعلقة قدام كل بيت ويدور فيها ولما قرب على قدام بيتنا رجعت لورا عشان ميشوفنيش ، المهم كملت المهمة البوليسية دي مانا عايزه اعرف بيدور في الزبايل ليه ؟ لقيته وقف قدام البيت اللي جنب قدامنا وقلب الزبالة على الأرض وطلع منها اكياس وانا مستغربة عالآخر ولقيته طلع منها إزازة بلاستيك زي اللي فيها صابون المواعين وطلع جركن كمان وبعدين مشي شوية هو والعربية الكارو وراح راجع تاني ناحية الزبالة فقلت اله ؟ هو نسى حاجة ولا هيرجع الأكياس تاني جوه الزبالة ؟؟؟ لقيته راح خد حتة حديدة طويلة نوعاً ما من عالأرض جنب الزبالة وحطها عالعربية ومشي وهكذا قدام كل زبالة متعلقة ... المهم انا مكنتش عارفة اقول ده حرامي ولا مسكين بيدور على اكل عيشه في الزبالة كنت هصوت وبعدين رجعت ف كلامي وقلت حراااام ... ده أكل عيش برده .

تفتكروا بقى بذمتكو الحالة توصل بينا في مصر ان انا ندور على اكل عيشنا ... في الزبالة !!!!!!!!! ؟؟؟؟؟؟

15 comments:

Anonymous said...

بصى يا ستى
حتى الزباله بقى فيها تخصصات
ومحدش يقدر يتدخل فى تخصص التانى
يعنى واحد مسئول عن الزباله البلاستيك وواحد مسئول عن زباله الكارتون والورق
ودول باشوات!! متستغربيش
لانهم بيتعاملوا مع مصانع اعادة التصنيع"الريسايكل" وطبعا بيعملوا ورا الموضوع ده بيزنس جامد جداااا
اللهم لا حسد وسمعت من احد الزملاء انه شاف بيت احد الزبالين فى وسط هضبه المقطم على احدث الطراز وفيه كل ما لذ وطاب
وبرضو اللهم لا حسد

koukawy said...

تلاقيه بتاع روبابيكيا و بيبيع الحاجات ديه للي بيعملوا ريسايكلنج مثلا00يا شارلوك هولمز
lol

Mony The Angel said...

la2 al7aal wasal l keda mn zaman awee ya (.....) brdo ma2olteleesh a2olleh eh :(
whatever, fe3lan lama bahsoof had bie3mel kda bis3ab 3lia awee..
ba3od afakar yatara eh wasalo lekeda?
eh 7'lla al7aal yewsal beeh leldaragaady?
w kal3ada msh balaa2y egaba le as2elty de fa baskot...

دعاء عادل said...

مش هما لوحدهم
اصلا كل الناس كده كل اللى عايشين فى مصر بيدوروا على اكل عيشهم فى الزباله
اصلا احنا عايشين على البواقى
ربنا يرحمنا بقى ويخلصنا

ازيك يا جميله المهم طمنينى على الغسيل عملتى فيه ايه
:)

heba said...

شيكو وكوكاوي عندكو حق فعلاً بيستخدمو الزبالة دي في الريسايكلنج بس انا كنت بتكلم على الحال اللي وصل بالراجل انه يدور في الزبالة ، بس ايه رأيكم مش أنفع شرلوك هولمز

heba said...

موني والله وانا كمان فعلاً لما بشوفهم حالهم بيصعب علي جداً وربنا يعدلها لنا

heba said...

دعاء ربنا فعلاً يرحمنا ويخلصنا لحسن الحالة نشفت أوي وبقت صعبة خالص والغسيل الحمد لله نشف ولميته قبل الدنيا ما تمطر

Anonymous said...

هاي شمس انا برينسس
انا غيرت عنوان البلوج بتاعتي
الى
http://amirtelbaltgaya.blogspot.com
زوريني هناك

koukawy said...

ايوه تنفعي شارلوك هولمز جدا00
lol

Shiko said...

تنفعى شارلوكايه هولمز بس
ده انتى اجاثا كريستى تبصم لك بالعشره
ربنا يصلح الحال هو وحده اللى بيرزق الغلابه

koukawy said...

فينك يا شمس00
الدنيا مغيمه من غيرك
و من غير بوستاتك
كوكو بيسأل عليكي

واحـــد مـــــن الـنـــاس said...

الناس دول اللي تحت خط الفقر الدكر
اللي هما محروقي الدخل
ربنا يكون في عونهم
حالتهم وحشة جدا جدا
واحنا مقصرين في حقهم جدا

الأباصيرى said...

متستغربيش
عشان بكرة هندور أحنا كمان على أى حاجة ناكلها من الزبالة

وانا معترض على اول كومنت (بتاع شيكو) دول ناس بتستحمل الريحة والقذارة عشان تلاقى تاكل وتأكل عيالها..
وحتى لو بيتعاملوا مع مصانع إعادة التصنيع.. متقنعونيش أنهم هياخدوا من المصانع دى مبلغ وقدرة

ربنا يعينهم ويرحمنا

تحياتى ياهولمزاية

heba said...

يا واحد من الناس هم فعلاً تحت خط الفقر ومعدومي الدخل بس والله الواحد بيحاول لما يطلع زكاة يوجههالهم والا هنساعدهم ازاي ؟

heba said...

شكراً يا أباصيري وربنا يستر عاليوم ده وميجيبوش خالص وحال بلدنا ينصلح قبل ما ييجي