22 January 2007

هلوسة أم حلم أم كابوس أم ماذا !!!!!!! لا أدري




أفتح عيني ببطء أشعر بآلام حادة في رأسي يوجد ظلام دامس حولي تمضي فترة قصيرة لا أستطيع أن أدرك فيها شيء .. من أنا؟ أين أنا؟ آآه يا دماغي ما زالت رأسي تؤلمني ولكن مهلاً .. تتضح الصورة شيئاً فشيئاً أنا في في حجرة ضيقة لوحدي ولا توجد معي قطعة أثاث واحدة بل أنا ملقاة في جانب أنظر حولي جيداً فيصطدم نظري بالجدران أرتفع ببصري مع الجدران أصرخ ما هذا شباك عليه ستائر حديدية إذن أنا في زنزانة تسري في جسدي قشعريرة أرتعد من الخوف ما الذي أتى بي إلى هنا!! ومازالت رأسي تؤلمني أتأمل الفراغ أشعر بشيء ما يلمس يدي أرتد إلى الخلف في ذعر أجد طفلاً صغيراً بجانبي يعاني من فقدان إحدى عينيه ينظر إلي ثم يقف ويستدير بعيداً مهلاً .. كيف دخلت إلى هنا لا تتركني وحدي آآآه يا دماغي الآن تؤلمني رأسي أسمع أصواتاً قادمة من بعيد أدرك هذه الأصوات جيداً إنها أصوات أسرتي أفاجأ بهم معي داخل نفس الغرفة الضيقة ولكنهم لا يرونني أصرخ ليسمعوني برده مفيش فايدة وفجأة يصمتون وينظرون نحوي يدركون لأول مرة أني ابنتهم يقفزون نحوي ويمدون أيديهم لي ولكني لا أستطيع مد يدي وأشعر بأيديهم تلمسني ولكنها تغوص في الهواء وتتلاشى الصورة لتبدأ رأسي في إيلامي من جديد أغمض عيني أسند ظهري إلى الخلف أجدني أهوى إلى أسفل وأصرخ ولكني لا أسمع نفسي .. أصحو مرة أخرى ولكن هذه المرة في سرير تخرج مني خراطيم كثيرة يا إلهي ما زالت رأسي تؤلمني ، يطالعني وجه أفضل صديق لي يتمتم بكلمات لا أتبينها أرى شفتيه تتحركان ولكن لا أسمع شيئاً أريد أن أخبره أني لا أسمع ولكني لا أستطيع ، مهلاً .. أرى دمعة تنحدر خلسة من عينيه إنه يودعني ولكن لماذا ؟ إلى أين أنا ذاهبة ؟ إلى أين هو ذاهب ؟ للمرة المليون أين أنا ؟ ولماذا أشعر أني أحلم !! يمسك بيدي يقبلها أشعر برعشة بسيطة كم كنت أتمنى أن يفعل هذا أحدهم معي يرحل بعيداً كلا لا تتركني وحيدة كم أحب الوحدة وأكرهها لماذا يصر الجميع على الرحيل وتركي هكذا أشعر بحركة بجانبي وصوت يقول أنا آسف ثم أحدهم يغطي وجهي ما هذا ؟ ما الذي يحدث ؟ آلا يكفيهم أني لا أستطيع أن أتحرك ليضعوا فوقي غطاء آخر .. ولكن هذا يعني شيئاً واحداً إنهم يظنوني ميتة كلا عودوا إلى هنا جميعاً أنا ما زلت أتنفس الحكاية كلها إني مش قادرة أحرك لا إيد ولا رجل آآآه تعود رأسي لتؤلمني من جديد

8 comments:

Mony The Angel said...

I'm the first comment :)
so nice..
go forward

أميرة البلطجية said...

يااااااههههه تخيلي ان ممكن يكون في ناس مبتبقاش ماتت وتدفن غلط!!
فكرة مرعبة
اسفة يا شمس..لسه قارية الكومنت بتاعك بتاريخ سبعتاشر يناير كنتي بتقولي عايزة تظبطي حاجات في البلوج بتاعتك
طب يا جميل اتفضلى اسألي زي مانتي عايزة
منوراني

heba said...

thanx for stopping by dear mony , plz repeat it again

heba said...

هي فعلاً فكرة مرعبة ان حد يندفن غلط ، أنا مش عارفة ازاي جاتلي الفكرة دي . شكراً يا برنسس ، أنا بقى عايزة ارفع صورة تبقى رمز جنب البروفيل تبعي وصوت يكون مصاحب للمدونة لما تتفتح وفي حاجات تانية بس واحدة واحدة

Mony The Angel said...

no ya amaa3a..
ana btw mafemthaash kda..
hia matdefentsh 3'lat..
hia maieta fe3lan.. w da baien melwasf ally bt2oolo..
bas bma en mafeesh had 3aiesh 3aref eh hwa almoot da, fa akeed lma hanmoot msh hnb2a 3arfeen aw mesaw3been enena kda maiteen..
right zay ma ..... (a2ollek ya eh :)) alet felpost hia shaifa kol ally bie7sal 7awaleeha bas msh adra tet7arrak.. fahia msh fahma en da 3shanha matet..
de weghet anzary, law enty aslan asdek haga tania bel post oleely fe comment tany

دعاء عادل said...

حلو اوى البوست ده يا جميله
مش عارفه حاسيت انى خايفه وانا بقرأ
عارفه تقريبا دى اسوأ مخاوف البشر
انك تكونى محتاجه حد وماتلقيهوش انك تنادى على حد وما يسمعكيش حتى لما يسمعك ويشوفك ما يقدرش يعملك حاجه
صحيح
انا لاحظت حاجه دلوقتى ان كل الحجات دى مع بعض هى الدنيا اللى احنا عيشينها

heba said...

وجهة نظرك سليمة يا موني ممكن تكون الشخصية اللي بتتكلم ميتة بس مش مستوعبة انها ميتة بس بصراحة انا لما كتبت البوست ده مكانش في دماغي ان الشخصية ميتة انا كان في دماغي ان في هناك منطقة فارغة ما بين الحقيقة والسراب ، ما بين الوهم والأكيد ... ساعتها كانت هي في المنطقة دي

heba said...

انا كنت فعلاً خايفة يا دعاء وانا بكتب لأني خفت لما تخيلت الحاجات دي بتحصل حقيقي لشخص ما ، أتارينا عايشينها فعلاً وممكن تحصل لأي حد فينا وفي أي وقت وده أصعب شيء انه لما يحتاج حد ما يلاقيهوش جنبه