08 May 2007

الروتين .. ابن ستين في سبعين



النهاردة حصلي موقف زي النيلة بسبب الروتين (...) بجد كان هيعملي مشكلة جامدة


انا مدرسة في معهد أزهري وجالي انتداب تصحيح يومين في معهد تاني .. المفروض اني اروح .. لكن الشيخة لا يمكن .. واستحالة تطلعني إلا بجواب رسمي


طب يا ستي هروح انا واجيبه .. لأ
طب أصلاً أنا لازم اروح الانتداب .. لأ
هيتعمل في مذكرة .. برده لأ


أكتشف فيما بعد ان شيخ المعهد اللي انا منتدبة له بيكلمها ويقولها في أبلة عندك منتدبة عندنا للتصحيح وتقوله انها جاية .. ويفضلوا قاعدين مستنيين اللي تيجي ومجتش


في اخر اليوم بقى لما روحت البيت لقيت صاحبتي اللي هي منتدبة لنفس المعهد بس هي في معهد تاني بتكلمني في التليفون وبتقولي ان هم فضلوا مستنييني كتير على أساس اني جاية - ده على كلام الشيخة اللي عندي - ومروحتش وانا واقفة قدامها تقولي ملكيش دعوة بالكلام ده كله .. انا مش هطلعك إلا بجواب رسمي


وبين هذا وذاك أنا اللي هضيع في النص .. لأني لو مروحتش المعهد التاني هيكتبوا في مذكرة واتحول للتحقيق وتحصلي مشاكل .. ولو مشيت من معهدي وضربت بكلام الشيخة عرض الحائط هتاخد غياب ويتخصم مني وتكتب في تقرير وحش .. وكده أو كده أنا اللي خسرانة في الأخر .. لأ واللي زاد وغطى اني متعاقدة .. يعني أي مشكلة أنا اللي هتفشكل علطول


عمركو شفتو كده


أما بلد ورق صحيح على رأي كوكو الكميل

والروتين ده هو سبب التخلف اللي احنا عايشين فيه .. لأ وفي أسوأ من كده كمان .. ده ممكن الموقف ده ميعتبرش حاجة جنب اللي الموظفين التانيين بيعملوه


طول ما هنفضل كده .. طول ما هنفضل عالم تالت ورابع وخمستاشر ونص وحتة
ده حاجة وحشة أوي يا جدع

27 comments:

يعقــــوب .... said...

هو حضرتك بتسألي ان عمرنا شفنا حاجة زي كده!!!؟؟؟؟ ده سؤال غريب جدا!!!! هو إحنا عمرنا شفنا أصلا غير كده

lockash أحمد تمام said...

ده مش غريب الغريب لما تلاقي حد بيمشيلك شغلك بسرعه والناس فايقه و مركزة في شغلها والناس مش سايبك ورايح يشرب شاي و يفطر..المفروض اننا خدنامناعه خلاص.ده لما واحد في بنك واللا في مصلحه يخلصلك حاجه بسرعه او بنظام و تحضر شوية بنفضل ندعيله و نشكرهلحد مانخرج ونركب ونروح كمان..سيبك انت المهم ازي الصحة..

SomeOne said...

المشكلة هنا مش مشكلة روتين

دا المشكلة في الشيخة
:)

Anonymous said...

ياختشششششششششششششششى
هوا احنا حيلتنا غيرة الى مرجعنا ورا ومنزلنا تحت
مش عارفه انا والله حكايه الروتين دى ايه.. يعنى هى رخامه والسلام ..معلش يابنتى بس على راى لوكاش احنا لما حد بيشوف شغله بنفضل ندعيله كأنه عملنا خدمه مش واجب عليه لحد مصدقوا نفسهم
يلا بقى
سلامى يا جميل
:)

heba said...

يعقوب

صح احنا عمرنا ما شفنا غير كده بس السمع حاجة والفعل حاجة تانية انا طول عمري بسمع وبشوف بس من بعيد .. أول مرة أتحط انا في الموقف الزبالة ده عشان كده حسيته اوي

شكراً يا يعقوب
***************************
لوكاش

الصحة عال الحمد لله ما خلاص المشكلة اتحلت بس بجد فعلاً الغريب ان حد يخلصلك مصلحتك بسرعة .. يعني انا ذات نفسي بستغرب وبنفتكرها جميلة

منور يا لوكاش
***************************
شادي

صح والله ده انا لسه شايلة منها لغاية دلوقت ومش عايزة اشوف وشها .. بس الحمد لله مشيت مصلحتي غصبن عنها
بس من غير ما تحس انه غصبن عنها طبعاً وإلا انا اللي هتفشكل طبعاً

المهم ايه أخبارك ؟
*****************************
شيماء

ازيك يا جميييييييييل
مش كده برده .. هو ده اللي جايبنا لورا وتحت وشمال

يللا بقى منهم لله اللي كانوا السبب

koukawy said...

الناس اللي من نوعية عبده روتين دول انا بكرهم كره العمي
يا ساتر تحسي انهم مرضي بالغلاسه و التزنيق علي الناس
بس اسمي منور في البوستايا الصراحه
هههههههههههههههه

heba said...

كوكو الكميل

أيوة يا كوكو هم مرضى بالغلاسة والتزنيق وتقفيل الدماغ والكسل وأي حاجة تانية تعطل المراكب السايرة

ربنا يعافينا
وانت دايماً منور يا كوكو الكميل

Anonymous said...

احنا اكتر شعب فى الدنيا عنده مرض حب التحكم فى الآخرين
و يمكن هو ده سبب الروتين
انتى بس روحى المخبز فى الزحمة
هتلاقى الناس بتقطع بعضها على العيش
و الخباز واقف بكل لا مبالاة تقوليش سلفستر ستالونى
و عمال ينقى اللى على مزاجه
باشا بقى فى مكانه
ده الخباز
ما بالك بقى برئيس الجمهورية
اللى المفروض مهنته الاساسية هى الحكم
...............
تحياتى يا شمس
بوست متميز

Anonymous said...

الا قوليلى صحيح
هو يعنى ايه ابن ستين فى سبعين؟
................

سندباد said...

المفروض متساليش ليه كده المفروض تقولي علي البلد السلام من زمان

heba said...

أحمد مختار عاشور

تفتكر يا أحمد التحكم ده بييجي بسبب احتلال الواحد لمنصب ما .. يعني لو انا مثلاً مش عاجبني التحكم بتاع فلان الفلاني هل لو قعدت مكانه -أو أي حد يعني مش شرط انا بس- هل همارس سلطة التحكم دي انا كمان ومش هبقى حاسة بالناس اللي واقفة عايزة تخلص مصالحها ؟ طب المتحكم ده مبيجيش عليه يوم وحد يتحكم فيه عشان يحس بالجماعة اللي هو متحكم فيهم ؟

شكراً يا أحمد على مرورك الجميل

على فكرة : ابن ستين في سبعين دي شتيمة .. ده اللى انا اعرفه
******************************
سندباد

على البلد السلام من زمان

شكراً يا سندباد ومنور البلوجاية بتاعتي

Anonymous said...

معلش بقى عشان انا عايز انكشك
انتى مش مدونتك نظيفة؟
ليه حاطة شتيمة زى ابن ستين فى سبعين؟
معلش انا عايز افهم بس يعنى ايه مدونة نظيفة
:)
تحياتى للمتألقة دائما

SomeOne said...

أنا مررتلك تاج
:)

Reemo said...

المشكله مش فى الروتين
المشكله بجد فى عقول الناس
مش فاهمه هى بتستفيد ايه من موقفها ده
فى ناس كده غاويه تؤذى غيرها
اللى بيحصل ده بجد بقى العادى والطبيعى
انتى لو لقيتى غيره المفروض تستغربى
بعيد عن البوست البانر عاجبنى جدا
انا بموت فى انجلينا
لو عايزه انا عندى بانر تحفه ليها
لو تحبى ابعتهولك انا ايميلى فى المدونه
تحياتى

david santos said...

Madeleine, a girl of 4 years was abducted in the Village of the Light, the Algarve, in Portugal, goes all to place fhto of it in ours blogues has of finding

Anonymous said...

تعرفي من كتر الروتين في بلدنا حسيت انه اصبح مرض مزمن ومن تعليقي هذا ببعث نداء لوزارة الصحة أن تقدملنا اسبرين ضد الروتين ونكتفي بهذا القدر

سجدة said...

سبحان الله الواحد ضغط دمه بيترفع من شوية
غباء مستحكم وبدون حلول
والله الواحد اتفقع

Tamer Nabil Moussa said...

الروتين دة احدى امراض التخلف

سبب من اسباب تراجع البلد الى الوراء

كنت قريت من فترة ان مريض مات لعدم اجراء عملية سريعة لة والسبب ان الدكتور رفض يعمل اللى العملية قبل ما جواب من مدير المشتشفى يوصل لية بكدة


الروتين القاتل ودة ينطبق على التعليم وعلى كل مجال فى مصر

اتمنى فى يوم انة ينتهى شموسة

نفسى اشوف البلد بجد احلى بلد فى الدنيا

تحياتى

Shreif fahmy said...

http://sfahmy78.blogspot.com/2007/04/9.html
منتظر تعقيبك على البوست ده

أحمد سلامــة said...

الروتين ابن 4200
أكيد حاجة تخنق وتنرفز
ولو مكانك كنت قلتلها عيب علي انسانه في مركزك وسنك وتكدب بالطريقة السخيفة دي
المشكاة هنا مش مجلرد روتين
دي كمان تدني اخلاق وتعنت غبي
ربنا يصبرك على الشغل ده

heba said...

أنا آسفة على التأخير في الرد يا اصحابي بس المشكلة ان خدمة النت كانت رديئة بشكل لا يوصف ولا كنت عارفة ادخل من عندي ولا من عند حد من الجيران

أحمد مختار عاشور

أنا حاطة الشتيمة دي يا أحمد علشان هي شتيمة نظيفة
وانا سعيدة جداً بمجيك عندي هنا

***************************
شادي

انا جاية استلمه من عندك ياباشا حالاً
****************************
ريمو

أنا فعلاً يا ريمو بستغرب لما الاقي حد بيشوف شغله صح بس نعمل ايه بقى في عقول الناس اللي كلها بقت نحاس

طبعاً انا عايزة البانر اللي عندك بتاع انجلينا حبيبتي وهبعتلك ايميلي
*****************************
Mr. david

i hope they find Madeleine
*****************************
قلوب حائرة

الروتين أصبح مرض مزمن ومتأصل في كل واحد في منصب ومتحكم في حاجة

ويارب وزارة الصحة تسمع النداء ده وتبعتلنا أسبرين بس كده الأسبرين هيسكتنا .. بص احنا عايزينها تبعت إزالة بس مش لينا طبعاً هههههههه

شكراً يا قلوب حائرة ويارب يهديها وتعرف طريقها
*****************************
سجدة

تعرفي ان كلمة غباء مستحكم ومنقطع النظير هي اللي كانت على لساني طول ما نا محطوطة في الموقف السخيف ده بس الحمد لله ضغطي مترفعش .. أنا اتفقعت بس

منورة يا سجدة .. اسمك جميل اوي
*****************************
تامر

"الروتين القاتل"

كلمة جامدة جدااااااا وفي محلها .. الروتين القاتل ده فعلاً قتل ناس كتير بالمعنى الحرفي ده غير القتل البطيء اللي احنا عايشين فيه

يارب تبقى بلدنا أحلى يا تامر .. بس ازاي !!!!!!!!!!!؟
*****************************
شريف

اوكى أنا جاية اهو
******************************
أحمد سلامة

حلوة ابن 4200 .. علشان عاشور ميزعلش .. اهو الروتين طلع ابن 4200 .. في أنضف من كده

بصراحة انا قلتها في نفسي كتير انها عيب عليها وهي في سنها ومركزها وتكدب بالطريقة الـ... بس بقى عشان مفتكرش اللحظات العصيبة دي .. ده انا مسكت نفسي بالعافية .. تعمل كده وتطلعني انا غلطانة وانا زي الهبلة معرفش اي حاجة في اي حاجة من اللي بتحصل في الكواليس

يللا .. آمين ربنا يصبرني ويصبركو كلكو يارب
شكراً يا احمد

أميرة البلطجية said...

يا خبر ابيض يا شموسة
اتاريكي بتقولي المعهد ومش المعهد
انا اسفة اوي يا شمس...انا فعلا الاسبوع اللي فات مقدرتش لا اقرا ولا اكتب حاجة وكاتبة بص رد على ايميلك الاخراني وشايلاه في الدرافتس..اسفة اوي
طب يا حبيبي عملتي ايه؟ وصلتي لحاجة؟
طمنينني بيلز

Anonymous said...

شموسه
انتى فينك من زمان بقالك كتيير
سلام يا جميل وطمنينى عملتى ايه
:)))

Shiko said...

الروتين بقى من السمات المميزة لمصالح الحكومية
يعنى الشئ اللى ممكن تستغربى له اذا ورقك تم فى سلامك ومصلحتك قضيت دون مشاكل وتعقيدات وكلكعه
ربنا يبعد عنا عبده نسر واخوانه من مؤيدى مبدأ فوت علينا بكره يا سيد
معلش يا شموسه وقولى حسبى الله ونعم الوكيل

heba said...

برينسس

الموضوع الحمد لله عدى على خير بس خنقني اوي عشان كده قلت اكتب هنا وتعرفوا عينة من اللي بيحصل مع كل واحد واللي اكيد مر علينا كلنا بس الحمد لله رحت المعهد التاني وخدت جواب لمعهدي وخلاص

وانا مستنية ايميلاتك يا أميرتي في أي وقت .. الأسبوع اللي فات ده كان أغلس أسبوع مر علي برده .. كان غلس اوي بجد

ربنا كريم
*************************
شيماء

يارب ما يحرمني من سؤالك يارب .. معلش مدخلتش بقالي كتير كنت مشغولة لشوشتي -ده على أساس ان عندي شوشة- ههههههه

بس الحمد لله الموضوع خلص على خير وانا خلاص عرفت هتعامل مع الجماعة دول ازاي بعد كده
**************************
شيكوووووو

سبحان الله .. بقى اللي شغله يخلص بدون مشاكل يبقى حاجة غريبة .. شفت يا شيكو حالنا وصل لإيه .. على رأيك حسبي الله ونعم الوكيل
بس حلوة عبده نسر وإخوانه دي يا شيكو

وحشتيني اوي

yousef said...

والله فكرتينى بكلمة فوت علينا بكرة يا برعى انتى زعلانة عشان روتين كان هيخليكى يتخصم منك شوفى بقا انا كنت مش هحضر امتحان بسبب روتين لا وايه امتحان فينال كمان
سيبك سيبك وعلى راى المثل ادينا بنروتن ورانا ايه ورانا ايه
قلتى هتيجى مدونتى ومجتيش
شالوم بقا
regards

mohamed said...

هو روتين اه بس انتى لمصلحتك خليكى ورا الروتين ولو جالك ورقه رسمى روحى مجاش خلاص